Včera, 19. mája sa konala celosvetová akcia Deň vyučovania vonku (Outdoor classroom day). V tento deň sa deti na celom svete učia vonku. Veď trieda nemusí mať štyri steny.
V roku 2012 pätica škôl v Londýne oslavovala outdoorovú edukáciu v rámci kampane Deň prázdnej triedy, ktorú založila Anna Portch. V roku 2015 sa k tejto kampani pridalo už 600 škôl z 15 krajín. V roku 2016 sa kampaň premenovala na Deň vyučovania vonku. V roku 2017 sa do kampane zapojilo viac ako 2 milióny detí z viac ako 100 krajín. V roku 2018 to už bolo viac ako 3,5 milióna detí, pričom s 88 školami a 6 580 deťmi sa pridalo aj Slovensko. Impulzom pre zapojenie bol projekt Take me out, ktorý realizoval Strom života v partnerstve s občianskym združením INAK, Prešovskou univerzitou v Prešove a partnermi z Dánska, Veľkej Británie a Estónska.
Vplyv prírody na nás
Vplyvom prírody na nás, na naše zdravie a psychiku, sa zaoberalo viacero štúdií. Tie poukazujú napríklad na tieto skutočnosti. Pacienti s výhľadom na prírodné prostredie zo svojej izby sa zotavujú rýchlejšie a vyžadujú si menej liekov proti bolesti, ako tí, ktorí majú výhľad na mestské prostredie. Vysokoškolskí študenti s výhľadom na prírodu majú tiež lepšie výsledky na skúškach. Zamestnanci, ktorí vidia zo svojich kancelárii stromy a kvety, sú odolnejší voči stresu a sú viac zdraví. To všetko sa deje už pri samotnom pohľade na prírodu. Takže samotný pobyt v prírode má ešte lepšie a ohromujúcejšie účinky na naše zdravie a psychiku. Pobyt v prítomnosti rastlín znižuje koncentráciu stresového hormónu, znižuje krvný tlak a posilňuje imunitný systém. Čím viac prírody zažijeme v detstve, tým viac sa jej dožadujem v dospelosti a naopak. Čím menej jej zažijeme, tým menej nám chýba.
Vplyv učenia sa vonku na deti
Keď sa dospelých opýtate na ich spomienky z detstva, väčšina ich zážitkov sa odohrali vo vonkajšom prostredí. Pobyt v prírode však nemusí byť len o spontánnej hre. Outdoorová edukácia, obsahujúca prvky výchovy, vzdelávania a nadobúdania praktických skúseností a zručností, rozvíja kreativitu, flexibilitu, originalitu, kritické a hodnotiace myslenie. Deti si pri nej budujú vzťah so svetom živej i neživej prírody, rozvíjajú svoje sociálne a komunikačné zručnosti a posilňujú svoj imunitný systém. Vo vonkajšom prostredí zároveň zažívajú ohromný pocit slobody, vnútorného sebauspokojenia a šťastia. Učitelia, ktorí realizujú vzdelávanie vo vonkajšom prostredí, pozorujú u žiakov nasledovné zmeny: deti sa správajú lepšie, celá trieda má záujem učiť sa, jednotlivci, ktorým sa učilo ťažšie, sú vo vonkajšom prostredí úspešnejší.
So žiakmi mimo triedu v záhrade správy
Správa Národného parku Malá Fatra včera realizovala environmentálny vzdelávací program aj vonku v záhrade. Žiaci druhého ročníka zo ZŠ Belá absolvovali program Ako žabka o mokraď prišla, vrámci ktorého sme si poukázali na význam vody a mokradí pre náš život. Tým, že Správa má tento rok prvýkrát inštalované a obsadené hniezdo pre bociana v záhrade, mali žiaci jedinečnú príležitosť pozorovať a zažiť prílet samca bociana na hniezdo a jeho zvítavanie sa klepotom so samicou, ktorá poctivo sedí na vajíčkach. Zahrali si pexetrio z cicacov, pri ktorom sa naučili čím sa živia, aké majú stopy živočíchy a nakoniec vykladali potravné reťazce v rôznych biotopoch.
Pridajte sa k učiteľom, ktorí sa s deťmi učia vonku.
Ak ste sa nestihli zapojiť so žiakmi do tohto dňa, nevadí. Pre tých, ktorí preferovali viac učenie v triede, môže toto slúžiť ako impulz, aby s deťmi trávili viac času vonku. Učenie vonku môžete vyskúšať kedykoľvek a kdekoľvek. Učte sa v lese, na lúke, v záhrade, parku alebo na školskom dvore, urobte si výlet, túru alebo prechádzku. A čo robiť vonku? Môžete čítať príbehy, počítať, merať, maľovať, pozorovať, bádať a najmä si to užiť.
Prajeme veľa inšpirácií a radosti pri učení vonku.
Spracovala: Miriam Balciarová, NP Malá Fatra
zdroje: web EWOBOX
https://stromzivota.sk/stromoviny/novinky-zo-stromu/den-vyucovania-vonku-2022